b'Ambionjaarverslag 2023 Ambionjaarverslag 2023Samenwerkings- Tussenschoolse en buitenschoolseGovernance en codeeffectiviteitendoelmatigheidvanhetbeleidendepartners opvang en IKC vorming goed bestuur uitvoeringervan.Samenwerkingzitdiependuide- AllescholenvanAmbionhebbeneencontinurooster StichtingAmbionlegtverantwoordingafaanderijks-lijkinonzeorganisatieverweven. waardoorergeentussenschoolseopvangis.Weliser overheidoverderechtmatigeendoelmatigebesteding StichtingAmbionlegtverantwoordingafaanderijks-Alsonderwijsorganisatiehebben Samenwerking voor Opleiden in de School.Vereniging voor schoolorganisaties buitenschoolseopvang,diedoorgaansinofdichtbijde vanmiddelen.OoklegtAmbionviahetjaarverslagver- overheidoverderechtmatigeendoelmatigebestedingweeenmaatschappelijketaak in het primair onderwijs. scholenaangebodenwordt.Ditgeldtookvoordepeuter- antwoordingafoverhetfunctionerenvandescholenaan vanmiddelen.OoklegtAmbionviahetjaarverslagver-enverantwoordelijkheiddiewe speelzalen.HiervoorwerkenwegoedsamenmetKinder- ouders,personeelendegemeentenHeerenveenenDe antwoordingafoverhetfunctionerenvandescholenaanvanuitonzeopenbareidentiteit woudenSKIK.Descholenmakenduidelijkeafspraken FryskeMarren.MetdegemeenteradenendeColleges ouders,personeelendeStichtingAmbionlegtverant-willenvervullen.Ditdoenwe overeenwarmeoverdrachtvankinderenmeteenVVE- vanBurgemeesterenWethoudershebbenweregelmatig woordingafaanderijksoverheidoverderechtmatigeennietalleen,maarbijvoorkeurin indicatie.Bijdezeoverdrachtzijnzoweldeinternbege- formeeleninformeelcontact.Debestuurdervoertregel- doelmatigebestedingvanmiddelen.OoklegtAmbionsamenhangensamenwerking leider,pedagogischmedewerker,onderbouwleerkracht, matigformele,constructievegesprekkenmetdeGMRten viahetjaarverslagverantwoordingafoverhetfunctio-metanderenindesamenleving. Samenwerking met het Kei College Heerenveen,Samenwerking met verschillende schoolbesturen uitoudersenjeugdverpleegkundigebetrokken.Vroegtijdig aanzienvandekoersengenomenbesluiten.Hierbijwordt nerenvandescholenaanouders,personeelendeMetOokinhetnieuwestrategische bedoeld voor leerlingen uit groep 7 of 8. Doel is leerlingenNoord-Nederland. Schoolplein Noord is een platform voorsignalerenenhetborgenvaneendoorgaandelijnin rechtgedaanaanhetadvies-eninstemmingsrechtvan hetgovernancemodelwordtvoldaanaandewetGoedkoersplan2023-2027heeft met gouden handen kennis te laten maken met het voort- onderwijs (IKC tot hbo/wo) in Noord-Nederland waarhetaanbodstaanhierbijcentraal. deGMR. onderwijs,goedbestuurendeCodegoedBestuurinhetsamenwerkingeenprominente gezet onderwijs. Zo kunnen zij straks een betere keuzearbeidsmarkt, loopbaan en professionele ontwikkelingprimaironderwijs.IndeCodeGplaatsgekregenalskoersthema. maken voor een vervolgopleiding. bij elkaar komen. Klachtenbehandeling MethetgovernancemodelwordtvoldaanaandewetDaarbijhebbenwedeambitie Ambionkenteenformeelvastgestelderegelingvoor Goedonderwijs,goedbestuurendeCodegoedBestuuromdesamenwerkinginternen klachtenenmisstanden.Dezeisterugtevindenop inhetprimaironderwijs.IndeCodeGoedbestuurinhetmetexternepartnersteverster- onzewebsite.Klachtenwordenindelijnopdebetreffende primaironderwijszijnbasisprincipesvastgelegdmetken.Wijgaandaarbijuitvan KIIM schoolingediendenafgehandeld.Deklagerkanhier- betrekkingtotprofessionaliteitvanbestuurdersentoe-onzeeigenkracht.Doordeinterne vooreventueelterechtbijdeinternecontactpersoonop zichthoudersinhetprimaironderwijs.Ambionhanteert,samenwerkingteversterken Samenwerking op het gebied van inkoop ICT. AmbionSchool voor leerlingen van 10-18 jaar in de gemeenteschool.Misstandenwordenrechtstreeksbijhetbestuur zonderafwijkingen,deCodeGoedbestuurvandePO-makenweonszelfinteressanter is ook vertegenwoordigd in de ledenraad van dezeHeerenveen. Samenwerking met Bornego College, OSG Samenwerkingsverbandgemeldendoordebestuurderafgehandeld.Daarbijkan raad.Decodegoedbestuuristevindenopwww.poraad.voorexternepartijenzoalskin- inkoopcoperatie.Sevenwolden, Aeres en CBO Meiln. Passend onderwijs PO Friesland. deexternevertrouwenspersoonintegriteitwordeninge- nl.HethandboekGovernanceisin2022geactualiseerd.deropvangenvoortgezetonder- schakeld. HetgeactualiseerdehandboekisdoordeRaadvanwijs.Uiteraardmetalsdoelom Toezichtvastgesteld.eenrijkereomgevingtecreren In2023zijnzesklachtenbijdebestuurderingediend.waarleerlingenenmedewerkers Vijfdaarvanzijnvoldoendeafgewikkelddoordebestuurder Functiescheidingzichkunnenontwikkelenen RAP enhebbennietgeleidtotvervolgstappen.Voornvan Erisgekozenvooreenfeitelijkescheiding,waarbijhetwaarinonzekernwaarden dezeklachtenisjuridischadviesingewonnenvanwege CollegevanBestuurdebestuurstaakuitoefentnamenscentraalstaan. Regionale aanpak personeelstekort onderwijs (RAP):samenwerking met Ateliers Majeur, Bibliotheken Mar enTaalondersteuning nieuwkomers: samenwerkingdreigendtaalgebruikengrensoverschrijdendgedrag. deinternetoezichthouder.het personeelstekort in het onderwijs is een groeiendFean, Kei College en Museum Heerenveen. Partijen willenmet CBO Meiln en de gemeenten De Fryske Marren enEnklachtisnietnaartevredenheidvandeoudersopgelost Uitgangspuntenzijn,datdevoorzitterCollegevanBestuurprobleem. Met andere schoolbesturen uit Noord-Ne- laten zien dat je overal kunt leren, ook buiten leslokalen enHeerenveen voor het bevorderen van taalonderwijsenleiddetoteenklachtbijdeLandelijkeKlachtencom- debestuurstaakuitoefentnamenshetformelebestuurenderland wordt sector overstijgend samengewerktdat leren meer is dan alleen kennis vergaren. Het gaat ookvoor kinderen van nieuwkomers door middel van eenmissieOnderwijs.DeLandelijkeklachtencommissie datdevoorzitterCvBendeRaadvanToezichtgezamenlijkop het gebeid van arbeidsmarktvraagstukken voorom het leren van elkaar, creatief denken, het vermogen omkleinschalige schakelklas/taalklas waar intensief NT2Onderwijsheeftdeklachtongegrondverklaardeneen hetbevoegdgezagzijn.DaarbijheeftdeRaadvanToezicht Eshuis Registeraccountants B.V. onderwijspersoneel. problemen op te lossen en samenwerken.onderwijs wordt gegeven;adviesuitgebrachtoverdeafhandeling.Ditadviesisdoor zoweleenadviserendealscontrolerendetaakopinhoud, Voor waarmerkingsdoeleinden hetbestuurovergenomen. behorend bij controleverklaring d.d. 27 mei 2024 14 15'