b'Ambionjaarverslag 2023 Ambionjaarverslag 2023 AfschrijvingstermijnIpads=4jaar nomenbesluiten.Ookdeonttrekkingenaandereserves NPO vandevoorzieninggebracht.Voordevoorzieningonder-Overigebedrijfsopbrengstenbestaanuitbatenuit Afschrijvingstermijnbeeldschermen=8jaar geschiedenconformdaartoestrekkendebestuursbeslui- NPO-middelenzijnaangemerktalsregulierelumpsum. houdwordtgebruikgemaaktvandeovergangsregeling.verhuur,detachering,ouderbijdragenenoverigebaten. Afschrijvingstermijnmobieletelefoons=3jaar ten.DeRvTwordtopdehoogtegesteldvandegenomen Batenwordenverantwoordinhetboekjaarwaaropde Afschrijvingstermijnbekabelingnetwerk=15jaar besluiten. toekenningbetrekkingheeft.DelastenvanhetNPOwor- Kortlopende schulden Periodiek betaalbare beloningenLeermethoden denverantwoordinhetverslagjaarwaaropdezelasten Dekortlopendeschuldenhebbeneenresterendelooptijd Lonen,salarissenensocialelastenwordenopgrondvan Afschrijvingstermijnonderwijsleermethoden=9jaar Algemene reserve betrekkinghebben.Denietbestedemiddelenworden vankorterdaneenjaar.Derelewaardevandekortlo- dearbeidsvoorwaardenverwerktindestaatvanbatenenDealgemenereserveishetweerstandsvermogenomde gedoteerdineenbestemmingsreserveomdateendeel pendeschuldenbenadertdeboekwaardevanwegehet lastenvoorzoverzeverschuldigdzijnaanwerknemers.Overige materile activa continuteitvandescholentekunnenwaarborgen.Deze vandebestedingvandemiddelenopeenlatertijdstip kortlopendekarakterervan. Zonnepanelen=10jaar wordtopgebouwduitderesultaatbestemmingvanover- plaatsvindt.Dereserveiseind2025nihil. Pensioenen Verbouwingservicebureau=10jaar schottendieontstaanuithetverschiltussendegereali- Overlopende passiva StichtingAmbionisaangeslotenbijdeStichtingPensi- Brandmeld-enalarminstallatie=10jaar seerdebatenendegerealiseerdelasten(inhetgevalvan Voorzieningen Deoverlopendepassivazijntegennominalewaarde oenfondsABP.DepensioengevendesalarisgrondslagisIndienvantoepassingzijndematerilevasteactivaver- eentekortwordtdittenlastevandealgemenereserve Voorzieningenwordengevormdvoorinrechteafdwing- opgenomen. gebaseerdopmiddelloon.Depensioenenvandedeelne-minderdmetafboekingendoorduurzamewaardevermin- gebracht). bareoffeitelijkeverplichtingendieopdebalansdatum merszijnin2023met11,96%verhoogd.Pensioenfondsendering,verkoop,tenietgaanofbuitengebruikstelling. bestaan,waarbijhetwaarschijnlijkisdateenuitstroom Grondslagen resultaatbepaling zijnverplichtomeenminimaledekkingsgraadvan110%teBestemmingsreserves publiek vanmiddelennoodzakelijkisenwaarvandeomvangop Debatenenlastenwordentoegerekendaanhetboekjaar hebben.DedekkingsgraadvanABPop31december2023Vorderingen BruikleenvergoedingIpads betrouwbarewijzeisinteschatten.Devoorzieningen waaropzebetrekkinghebben.Winstenwordenslechts was110,5%.Allevorderingenhebbeneenresterendelooptijdkorter Deontvangenbruikleenvergoedingwordto.a.aangewend wordengewaardeerdtegendebesteschattingvande genomenvoorzoverzijopbalansdatumzijnverwezen-daneenjaar.Derelewaardevandevorderingenbe- voorreparatiesvankapotteIpads.Reserveiseind2023 bedragendienoodzakelijkzijnomdeverplichtingenper lijkt.Verliezenenrisicosdiehunoorsprongvindenvoor OpdeNederlandsepensioenregelingenzijndebepalin-nadertdeboekwaardeervan,gegevenhetkortlopende nihil. balansdatumaftewikkelen.Devoorzieningenworden heteindevanhetverslagjaar,wordeninachtgenomen, genvandeNederlandsePensioenwetvantoepassingenkarakterervanenhetfeitdatwaarnodigvoorzieningen gewaardeerdtegendenominalewaardevandeuitgaven indienzijvoorhetvaststellenvandejaarrekeningbekend wordenopverplichte,contractueleofvrijwilligebasispre-vooroninbaarheidzijngevormd. Bovenschools Ondersteuningsunit (BOU) dienaarverwachtingnoodzakelijkzijnomdeverplichtin- zijngeworden. miesaanpensioenfondsenbetaalddoorStichtingAmbi-Dereservewordtaangewendomdeexploitatieresultaten genaftewikkelen,tenzijandersvermeld. Devolgendeuitgangspuntenzijngehanteerd: on.DepremieswordenverantwoordalspersoneelskostenOverlopende activa vandeBOUinzichtelijktehoudendoormiddelvanresul- zodradezeverschuldigdzijn.VooruitbetaaldepremiesDewaarderingvandeoverlopendeactivageschiedt taatbestemming.Daarnaastwordtdereserveingezetvoor Gratificatie ambtsjubileumDeopbrengstenwordenverantwoordnaarratovan wordenopgenomenalsoverlopendeactivaindiendittegendenominalewaarde. extraondersteuningopdescholen.Dereserveiseind Dehoogtevandevoorzieningisbepaaldopbasisvanhetdegeleverdeprestaties.Deopbrengstenwordenin toteenterugstortingleidtoftoteenverminderingvan2023nihil. aantalfteop31decemberinvastedienstmaaleenge-Nederlandbehaald; toekomstigebetalingen.Nognietbetaaldepremieswor-Liquide middelen middeldbedragvan800perfte. denalsverplichtingopdebalansopgenomen.StichtingLiquidemiddelenbestaanuitkas,banktegoedenendirect ParticipatiefondsRijksbijdragenwordenalsbatenverantwoordinde Ambionheeftdepensioenregelingverwerktvolgensdeopeisbaredepositosmeteenlooptijdkorterdantwaalf Metingangvan1augustus2022wordendewerkloos- Duurzame inzetbaarheidstaatvanbatenenlasteninhetjaarwaaropde verplichtingenbenadering.maanden.Liquidemiddelenwordengewaardeerdtegen heidskostenopeennieuwemaniervergoed.Vanafdie Devoorzieningduurzameinzetbaarheidisgevormdoptoekenningbetrekkingheeft;denominalewaarde. datumbetaaltiederschoolbestuureeneigenbijdragevan basisvandegemaakteafsprakenmetmedewerkersvanIndiengiftenwordenontvangenindevormvan Financile baten en lasten50%enwordt50%vergoedvanuithetparticipatiefonds. 57jaarenouderdieurensparenomvervolgenslaterdezakenofdiensten,zijndezegewaardeerdtegende Rentebatenenrentelastenwordentijdsevenredigver-Reserves Voldoethetontslagaannvandebeindigingsgronden gespaardeurenoptekunnennemen.relewaarde; werkt,rekeninghoudendmetdeeffectieverentevoetvanHeteigenvermogenbestaatuitdealgemenereserveen inhetreglementenvoldoethetschoolbestuuraande debetreffendeactivaenpassiva.bestemmingsreserves.Heteigenvermogenbestaatal- inspanningsverplichtingomhetontslagtevoorkomen OnderhoudExploitatiesubsidieswordenalsbatenverantwoordleenuitpubliekemiddelen.Erzijngeenprivatereserves. dankanereenverzoekwordeningediendomdeeigen Devoorzieninggrootonderhoudisgevormdvoorhet indestaatvanbatenenlasteninhetjaarwaarindege-Conformjaarverslaggevingsvoor-schriftenvanOCWis bijdrageteverlagentot10%. binnen-enbuitenonderhoudopbasisvaneenmeerjaren- subsidieerdekostenzijngemaaktofopbrengstenzijnhetexploitatieresultaatover2023indereservesper31 onderhoudsplan(MJOP).Dehoogtevandedotatiewordt gederfdofwanneereengesubsidieerdexploitatietekort Eshuis Registeraccountants B.V. Route 0513 bepaaldopbasisvanhettotaleonderhoudover20jaar zichtheeftvoorgedaan.Debatenwordenverantwoordals Voor waarmerkingsdoeleinden december2023verwerkt.Deindejaarrekeninggepre- Dereserveisopgebouwdterdekkingvandegedane minusdestandvandevoorzieningop31decembervan hetwaarschijnlijkisdatdezewordenontvangenenalshet behorend bij controleverklaring senteerdebalansisderhalvenaresultaatverdeling. investeringeninzakefusie. vorigboekjaar.Hetuitgevoerdeonderhoudwordttenlaste bestuurdeconditiesvoorontvangstkanaantonen; d.d. 27 mei 2024 Reserveswordengevormdconformdoorhetbestuurge-56 57'