b'4.4TaakverdelingAuditcommissie (tussentijds)gemonitordbinnendereedsbestaande bepaalddoordejaarkalenderendeinputvanuitde debestuurderplaatsgevondenandersdandetrendmatige. 4.6BeloningRaad van Toezicht De heer J. Cooijmans planning-encontrolcyclus.Hetnieuwekoersplanmaakt commissies.DaarnaastspeeltdeRvTinopactueleont- ZelfevaluatieMevrouw M. Jansen hetmogelijkdeeffectiviteit,doelmatigheidenrechtma- wikkelingenenaandachtspuntendiedoordebestuurder DeRvTevalueertjaarlijkshaarfunctioneren.Hetenejaar DeledenvandeRvTkrijgeneenonkostenvergoedingDeRvTadviseertaanenhoudttoezichtopdebestuurder AangevuldmetdevoorzitterCollegevanBestuuren tigheidvandebestedingvandeonderwijsgeldenbeterte wordeningebracht.Debelangrijkstegebeurtenissen, ineigenkringenhetanderejaarmeteenexternbegeleider. voorhuninzet.Belangrijksteargumentenhiervoorzijn:enrapporteertdaaroverinditverslag.Toezichtopde beleidsadviseurBedrijfsvoering monitoren.MetdezenieuwewerkwijzekandedeRvTeen onderwerpenenbesluitendienaastdehierbovenge- In2023heefteenzelfevaluatieplaatsgevondenonderrechtmatigeendoelmatigebestedingvanderijks-en beterinhoudelijkgesprekvoerenmetdebestuurderen noemdebespreekpuntenvandecommissiesin2023aan begeleidingvanBureauMeesterschap.Inheteindverslag toezichthouderschapiswelvrijwilligmaarnieteigenmiddelenisonderdeelvandewerkzaamheden Deauditcommissieheeftin2023tweekeervergaderd, haartoezichtnogbetervormgeven. deordekwamen,waren: werddeRvTvanAmbionalsvolgtgekenmerkt:vrijblijvend;vandeRvT.DeRvTheeftdriecommissiesdievoorbe- hierinzijndevolgendeonderwerpenbesproken: RemuneratiecommissieDeperiodiekebestuursberichten toezichthouderschapvraagteenserieuzereidendzijnvoordebesprekingvanonderwerpenindeBestuursverslaginclusiefjaarrekening2022 De heer J. CooijmansVerslagenvandecommissiesvandeRvT DeRvTiseenbetrokken,fijnegroepmensen.Respect,tijdsinspanning(60-100uurperjaar);voltalligeRaad:deonderwijscommissie,auditcommissieStichtingAmbion De heer L. GrevenDemanagementrapportage aangehaakt,integer,samenwerkingsgericht.Zijisinenrenumeratiecommissie.DecommissiesbiedenruimteManagementletterDe(uitkomstenvande)zelfevaluatie transitiemettweenieuweledenenhetverstrijkenvan honoreringvantoezichtpastbijdeomdieperoponderwerpenintegaan.OphundomeinAccountantsverslag Derenumeratiecommissieheeftin2023tweekeerverga-HetprojectAmbion2.0(strategischbeleid) dezittingstermijnvantweeandereleden,waaronderdeprofessionaliseringvandebestuurscultuurindehebbendecommissiesdetaakhettoezichtteverdiepenMeerjarenbegroting2023-2026 derd.Tijdensdevergaderingenzijndevolgendeonder-Deanalysevandeleerlingenaantallenenhet voorzitter.DeRaadendebestuurderzijntevredenoverPO-sector;endeplenairevergaderinginhoudelijkeenstevigebasisManagementrapportage2023 werpenbesproken:marktaandeel hetverloopvandevergaderingendieefficintverlopen, honoreringisgerelateerdaankwaliteitvanhettegeven.Effectiviteit,doelmatigheidenrechtmatigheid Deauditcommissieheeftin2023allerelevantefinancileBestuursopdracht(evaluatieenformuleringnieuweDeziekteverzuimcijfersenhetbeleidindeze vanuitmeergezichtspunten,professioneelenmetkennistoezicht.zijndaarbijimplicietofexplicietonderdeelvandeonder- documentenzoalsdebegroting,dejaarrekeningendeopdracht)Hetroostervanaftreden,aftredendeledenen vanzaken.Deinformatievoorzieningisgoedenvolledig. Voor2023goldalsonkostenvergoeding(excl.reiskosten):werpenopdeagenda.Besluitvormingvindtaltijdinde tussentijdserapportagesaandeRvTbeoordeeldopInvullingCollegevanBestuurvacatures IndezelfevaluatiewerdendevolgendeaandachtspuntenvoltalligeRaadplaats. inhoud,doeltreffendheidendoelmatigheidenmeteenWervingtweenieuweledenRvTJaarplanning benoemd:Onderwijscommissie adviesaandeRvTterbesluitvormingvoorgelegd.DeDeextraondersteuningvoordiversescholen8872,-voordevoorzittervanderaadDe heer H. Spanjer auditcommissieheeft,zoalsgebruikelijk,periodiekmet Derenumeratiecommissieheeftdejaarlijksefunctione-Diversehuisvestingskwesties Commissies,hebaandachtvoordewijzevanterug6656,-voordeledenvanderaadDe heer M. van Klinken deaccountantgesprokenoverdemanagementletteren ringsproceduremetdebestuurderdoorlopen(ziewerk-HetklachtenoverzichtkoppelingnaardegeheleRvTAangevuldmetdebeleidsadviseurOnderwijskwaliteit hetaccountantsverslag.Haarbevindingenheeftdeaudit- wijzeRvThieronder).VaststellenWNT-norm Gedurendehetjaarhebbenzichgeenverderewijzigingen RuimtevoordialoogenreflectieinrelatietoteencommissievervolgensmetdevoltalligeRvTgedeeld. 4.5Werkwijze DeRvTheeftinhetvoorjaarvan2023dejaarrekeningefficinteinrichting/verloopvandevergaderingen voorgedaan.Deonderwijscommissieheeftin2023driekeervergaderd. 2022besprokenengoedgekeurd.Ambionheefteen Toezichtophetkoersplan,strategischeverdiepingen LucF.GrevenTijdensdevergaderingenzijndevolgendeonderwerpen DeauditcommissieenRvThebbengeconstateerddatwat DeRvTvergaderdein2023zevenkeerplenair(6reguliere externeaccountant.besproken: betreftfinancinhetCollegevanBestuureendeugdelijk vergaderingen,1zelfevaluatie/studiedag).Erisdooreendoelstellingen VoorzitterRaadvanToezicht Onderwijsresultaten financieelbeleidheeftgevoerdendemiddelendoelmatig delegatievandeRvTtweekeermeteendelegatievan Bestuursopdracht StabiliteitvandeRvT StichtingAmbion Koersplanendoorvertalingnaarschoolplanen zijnbesteed.Bijdepresentatievandemeerjarenbegroting deGMRgesprokenvanuitdeverstevigingvandegover- Debestuurderwerktmeteenbestuursopdrachtvanuitdeisgesprokenoverdemeerjaren-doelenvanStichting nance-driehoek.DeRvTvergadertinprincipeinaanwe- RvTmetalskerntaken: VisieoptoezichtaandehandvanMandaatof schooljaarplan Ambionendedaarmeesamenhangendemiddelen.I zigheidvandebestuurderenwordtdaarbijsecretarieelmoerasvandecommissieLegemaate DoelmatigeendoeltreffendeinzetvanNPO-gelden ndeeerstehelftvan2023vonddebesluitvormingover ondersteundvanuithetservicebureau.DeRaadvanToezichtdeversterkingvandestrategischepositievan Samenstelentegenspelinderelatiemetde Ontwikkeltrajectenenuitkomsten(interne)audits hetdefinitievekoersplan2023-2027indeverschillende beoordeeltvoorstellentotbesluitvormingopinhoud,Ambioninhetveldvanonderwijsenkinderopvang;bestuurder Uitkomstentevredenheidsonderzoekenmeting gremiaplaats.Inhetnieuwekoersplanzijnmeetbareen effectiviteitendoelmatigheid.Opdestudiedagstondhethetwapenenvan(descholenvan)Ambiontegende socialeveiligheid merkbaredoelengeformuleerd.Indemeerjarenbegroting themaWereldburgerschapcentraal,aansluitendopkrimpvanhetaantalleerlingeninmeerderesubregios; VanuitdezelfevaluatieheeftdeRvTeenaantalijkpun-Deonderwijscommissieheeftdedoorontwikkelingvande 2024-2027wordenaandezemeetbareenmerkbare Ambion2.0.Hiernaastwordenschoolbezoekenuitge-hetdoorontwikkelenvandeonderwijskwaliteit. tenbenoemd.DitbetreftzowelalgemeneijkpuntendiekwaliteitvanhetonderwijsindescholenvanAmbionals doelenfinancilemiddelengekoppeld.In2023isdaarin voerd,studiedagenvanhetpersoneelbezochtetc. betrekkinghebbenophetfunctionerenvandeRvTalspermanentaandachtpunt.Decommissiemaakttelkens eenbelangrijkeontwikkelingzichtbaargeweestdieinde Debestuurderrapporteertperiodiekoverdevordering ijkpuntengekoppeldaanhetnieuwekoersplan.Deze Eshuis Registeraccountants B.V. deafwegingwelkestukkendoorgeleidwordennaarde komendejarenwordtdoorgezet.Dedoelenendedaar- Deagendaenagendapunten(terbesprekingofvoor vandekerntakenineendocumentdatbeoordeeldwordt ijkpuntendienenalskaderomhettoezichtindekomende Voor waarmerkingsdoeleinden RvTterbesluitvorming,teradviseringofterkennisname. vooringezettefinancilemiddelenwordendanperiodiek besluit)vanhetplenairRvToverlegwordengrotendeels doordeRvT.Erheeftgeenwijzigingindebezoldigingvan jarengestructureerdvormeninhoudtegeven. behorend bij controleverklaring d.d. 27 mei 2024 70 71'