b'3.1 Ontwikkelingen in meerjarenperspectief 3.2 Staat van baten en lastenHieronder is een verkorte grafiek afgebeeld met daarin de ontwikkelingOp de volgende pagina is de realisatie over 2022 afgezet tegen de rea-van het aantal leerlingen. Het speciaal basisonderwijs (SBAO) is buitenlisatie over 2021 en ten opzichte van de begroting 2022 weergegeven. beschouwing gelaten, omdat het spreidingsgebied verder reikt dan deDaaraan toegevoegd zijn de begrote meerjarenresultaten voor de jaren gemeente Heerenveen. 2023-2026 aan de hand van de meerjarenbegroting 2023-2026.Leerlingontwikkeling en prognoses De toename van de rijksbijdragen in het verslagjaar 2022 ten opzichte van realisatiejaar 2021 is met name te verklaren door gelijktrekking van de salarissen van het primair en voortgezet onderwijs en de verho-ging van de lonen in juni 2022 met 4,5%. De stijging in de bekostiging werkt vervolgens door in de Personeelslasten. De stijging van overige overheidsbijdragen ensubsidies in 2022 ten opzichte van 2021 is met name te verklaren door de ontvangen subsidies van de gemeenten Heerenveen en De Fryske Marren. De stijging van de Overige baten in 2022 ten opzichte van 2021 is met name te verklaren door de verkoop De jaren 2023 tot en met 2026 betreffen geprognosticeerde leerlingaan- van de iPads, die zijn aangeschaft in 2018 en 2019, aan Xando en aan het tallen die door de schooldirecteuren zijn opgesteld en als uitgangspuntpersoneel van Ambion. Daar staat tegenover de hogere afschrijvingen dienen voor de te ontvangen gelden vanuit het Ministerie OCW in dein 2022 ten opzichte van 2021. De iPads die zijn aangeschaft in 2018 en meerjarenbegroting. In bovenstaande grafiek zijn de gerealiseerde aantal2019 zijn vervangen en hadden nog een residuwaarde. Een aantal iPads leerlingen per teldatum 1 oktober van enig jaar (2014-2021) zichtbaar.hadden nog een resterende boekwaarde, omdat die later in de tijd zijn Met de komst van de vereenvoudiging bekostiging primair onderwijs,aangeschaft. De stijging van de huisvestingslasten in 2022 ten opzich-vanaf 1 januari 2023, is er een verandering opgetreden in de leerlingtel- te van 2021 wordt verwezen naar de analyse huisvestingslasten voor ling. 1 oktober t-1 maakt plaats voor 1 februari t-1. Het aantal leerlingenverslagjaar 2022.vanaf 2022 is gebaseerd op de 1 februaritelling. Er wordt vooralsnog een verdere daling van het aantal leerlingen verwacht. Het doel van Ambion is minimaal stabilisatie van het aantal leerlingen. Analyse resultaat 2022 48 49'