b'Open Isles derwijskwaliteit verder te ontwikkelen en te ver- Het versterken van de samenwerking met onzeIn 2022 kreeg ons innovatieve schoolconceptsterken. Daarom hebben we wij een PDSA-cycluszorgpartners in de gemeente Heerenveen en deOpen Isles steeds meer vorm. Het projectteam(Plan, Do, Study (onderzoek), Act). Daarin staatgemeente De Fryske Marren;Open Isles geeft hiermee vorm aan het onderwijsonderzoekend werken en leren centraal voor con- Bijdragen aan een dekkend onderwijsaanbod invan de toekomst. Het uitgangspunt is dat doortinue verbetering: onderzoek als kloppend hartde regio Heerenveen-Joure, zodat we alle samenwerking tussen (kleine) scholen en samen- van onze organisatie. Door opleiding, intervisie enkinderen een passende onderwijsplek kunnenKinderinnovatieraad In 2022 heeft de KIR onder andere de volgende projecten gestart en (deels) afgerond:werking met externe partijen leerlingen buitencoaching omarmen alle medewerkers het onder-In 2019 heeft Ambion dehun school leerervaringen op doen. Dit kan bij- zoekend werken en leren als tweede natuur en isbieden zo thuis nabij mogelijk. eerste bovenschoolseMeedenken over dynamische eilanden voor schoolconcept Open Isles (zie hiernaast). De leerlingen hebbenvoorbeeld in een medialab of op een kookeiland.dit zichtbaar in hun houding en gedrag.Verduurzaming kleine scholenkinderinnovatieraad vanmeegedacht over het schoolconcept Open Isles en verschillende mogelijke dynamische eilanden. Zij bedachtenElke school van Ambion heeft een eigen dyna- Scholen met minder dan 75 leerlingen zijn, vooruit-Nederland genstalleerd.onder meer een medialab en kookeiland. misch eiland waar leerlingen van alle scholen te- We zorgen voor een onderzoeksmatige aanpaklopend op het nieuwe koersplan, in het schooljaar De kinderinnovatieraadVerzorgen allereerste Kindermasterclass: Arush, leerling van OBS Het Vogelnest, heeft de allereersterecht kunnen. Onze KinderInnovatieRaad is nauwbij vernieuwing binnen schoolontwikkeling. Hier- 2022-2023 (samen met andere scholen) aan de (KIR) denkt mee en steltbetrokken bij de ontwikkeling van de dynamischemee werken we meer doordacht, onderbouwdslag gegaan met de opdracht om een sterkere vorm plannen op voor het ver- kindermasterclass van Nederland gegeven over de ruimte. Hijnam een grote groep genteresseerde Ambion- en systematisch aan onderwijsverbeteringen en leerlingen van verschillende scholen mee op reis door het heelal waarbij onder andere meteoren en super zwarte eilanden. Met dit schoolconcept kan nog betermaken we beter gebruik van elkaars expertise envan organiseren en samenwerken te kiezen om beteren en ontwikkelengaten werden besproken. Arush bereidde de Kindermasterclass helemaal zelf voor.uitdagend onderwijs op maat worden aangebo- wetenschappelijk onderzoek. (Praktijkgericht) on- kwalitatief goed en efficint onderwijs te realise-van ons onderwijs.den. Leerlingen krijgen nog meer kansen om hunderzoek draagt ook bij aan de onderwijskwaliteit. ren voor de lange termijn. En van de vormen is het AdoptIDee: op OBS Trijegeaster Honk is in 2022 een pilot van de KinderInnovatieRaad gestart om leerlingen kennis talenten (verder) te ontwikkelen. Ook kunnen weinnovatieve schoolconcept Open Isles (zie hierbo-Elke school van Ambionte laten maken met techniek en te komen tot innovaties. AdoptIDee, brengt kinderen in de leeftijd van 10 t/m 15 jaar optimaal gebruik maken van kennis en expertisePassend onderwijs ven). Door samenwerking tussen (kleine) scholen wordt door twee leerlin- en ondernemers in de techniek bij elkaar om tot nieuwe innovaties te komen. Ondernemers leggen een chtevan leerkrachten. Door samen te werken zorgenDe komende jaren zetten we in op het versterkenen samenwerking met externe partijen kunnen gen vertegenwoordigd.uitdaging uit hun bedrijf voor aan een klas met enthousiaste leerlingen, zij gaan aan de slag om innovatievewe ervoor dat ook op kleine scholen de onder- van de afstemming op de verschillende ondersteu- leerlingen samen in en buiten hun school meer De KIR-leden leren metoplossingen te bedenken. Groep 7/8 van OBS Trijegeaster Honk is met een uitdaging van Chipsoft aan de slagwijskwaliteit goed ingericht blijft. ningsbehoeften. In navolging op de landelijke ont- en andere leerervaringen op doen. Door samen te een speciaal innova- gegaan. Chipsoft ontwikkelt software voor ziekenhuizen en vraagt hulp bij hun onderzoeksvraag Hoe kunnen wij wikkelingen werken we toe naar inclusiever onder- werken kunnen we meer kennis delen, specialisten tie- en ontwikkelproceskinderen zo goed mogelijk voorbereiden op een bezoek aan het ziekenhuis?. De leerlingen van groep 7/8 gaan in een De ambities voor het schoolconcept zijn eindwijs. We zetten in op: breed inzetten en ook op de kleinere scholen de innovatief denken, opuitdagende lessenserie ideen bedenken, op bedrijfsbezoek en hun ideen presenteren aan het directieteam.2022 gepresenteerd aan bestuur, directeuren enHet versterken van de ondersteuning en het onderwijskwaliteit op peil houden.een goede manier sa- bleidsadviseurs. In de presentatie werd de koppe-menwerken en een ideeling gemaakt met de koersthemas uit het nieuwevergroten van de draagkracht van leerkrachten De invulling van de samenwerkingsopdracht (borging uitwerken tot een goedkoersplan.zodat zij het verschil kunnen maken voorkwaliteit en efficintie) voor kleine scholen is een en uitvoerbaar producthun leerlingen; belangrijk vraagstuk voor een duurzame toekomst of plan. Zo hebben deVerwachte toekomstige ontwikkelingenvan Ambion.Toekomstige ontwikkelingen zien wij als inputLeerkrachten versterken hun differentiatievaar- leerlingen echt inspraakom het onderwijs aan onze leerlingen te opti- digheden zodat alle leerlingen zich optimaalEen optimale samenwerking met onze natuurlijke op het onderwijs dat zijmaliseren en onze leerkrachten te versterken. ontwikkelen, zo thuis nabij mogelijk; partner in de regio, Meiln, biedt daarnaast veel volgen en kunnen weSave the Bees: dit project maakt onderdeel uit van Onze Wereld. De KIR heeft een website met lespakketten,perspectief. In 2022 is hier positief voortgang aan samen ons onderwijsOnderzoek Het versterken van het aanbod voor het jonge gegeven. We werken al in diverse projecten samen, verbeteren. opdrachtjes en tekeningen gemaakt. Maar ook vlogs en videos met handige informatie over bijvoorbeeld het maken Het versterken van de onderzoekende cultuurkind van 2-7 jaar in een doorgaande lijn in zetten concrete stappen als het gaat om gezamen-van een bijenhotel, of de leefomgeving van de bij. t Swannestee was pilot-school voor dit project. In mei 2022 is het krijgt een steeds prominentere plek binnen Am- samenwerking met de peuteropvang, zodatlijke huisvestingsvraagstukken, verbreding aanbod lesprogramma feestelijk afgesloten met de opening van de bijenhotels en een bloemenweide bij t Swannestee. bion. In het koersplan 2023-2027 is Onderzoe- jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen; en behoud divers en thuisnabij-onderwijsaanbod Meedenken over het nieuwe schoolconcept Kiim: Kiim is een school voor leerlingen van 10 tot 18 jaar. Vooruitlopend kend werken en leren n van de koersthemas:Het verrijken van het aanbod voor onze (hoog)onder andere door een fusietraject van twee kleinere op de start van Kiim in het schooljaar 2023-2024 organiseerde de KIR een ontwerp-bijeenkomst voor leerlingen uit Binnen Ambion werken we vanuit een onder- begaafde leerlingen en voor onze bovenbouw scholen in Oudehaske.groep 7 en 8 om mee te denken over het schoolconcept Kiim. zoekende, lerende houding om daarmee de on- leerlingen die leren door te doen;28 29'