b'Belangrijkste risicosPersonele risicos leerlingen door de scholen formatiefcompenseren echter onvoldoende de De veranderde arbeidsmarkt biedt eenmoeten worden opgevangen. lagere rijksvergoeding. Het blijft dan aantal nieuwe problemen. Allereerst isook belangrijk om de bestaande huis-het ingewikkeld de vervangingen goedMaterile financile risicos vesting (scholen) te blijven volgen en te regelen. Verder doet zich een com- Voor de materile instandhoudingte zorgen voor voldoende bezetting van plex probleem voor. Als we medewer- van de scholen ontvangt Ambion eendeze accommodaties en voor kosten-kers niet een vaste aanstelling geven, isgenormeerde vergoeding van het rijk.verminderingen als lokalen leeg staan. er de kans dat ze vertrekken naar eenDiverse landelijke onderzoeken hebbenAmbion heeft zelf vijftien scholen in ander bestuur. Er is immers sprake vanaangetoond dat de werkelijke lasten debeheer en de rest is in beheer bij de een vraagmarkt. Hierdoor is de flexibe- genormeerde vergoeding sterk over- Vereniging van Eigenaars (VVE) Facet, le schil verdwenen, terwijl er door deschrijden. Minder leerlingen betekentVVE Akkrum en VVE MFC De Akkers, krimpverwachting wel minder arbeids- minder inkomsten. Dit leidt echter nietStichting MFC De Kompenije, gemeente plaatsen zijn. Er zal dus een actief per- direct - en zeker niet even sterktotHeerenveen, gemeente De Fryske Mar-soneelsbeleid moeten worden gevoerdminder kosten.ren en vastgoedmanagement Vastestate. om dit knelpunt op te lossen. De toekomstige ICT-investeringen (ICT- Door een gezamenlijke aanbesteding De belangrijkste kosten worden ge- plan Ambion) moeten leiden tot mindermet meerdere schoolbesturen, worden vormd door de (vaste) formatie dieuitgaven aan papieren methoden envoordelen op beheer- en onderhouds-wordt ingezet. Het grootste financileverwerkingsmateriaal. Maatregelen dieuitvoering nagestreefd.risico wordt gevormd door het ontstaanAmbion onder andere heeft genomen van verschillen tussen de bekostigingzijn het terugdringen van de energie- Krimpen de werkelijke personele lasten. Prijs- lasten en het benutten van inkoopvoor- De impact van hiervoor genoemde3.1verschillen ontstaan door stijging vandelen door Europese aanbestedingenrisicos wordt vergroot door de ver- Ontwikkelingen in de loonkosten die niet of niet geheelop het gebied van schoonmaak, ICT enwachte doorgaande krimp van het aan- 3.VERANTWOORDINGmeerjarenperspectiefdoor de rijksoverheid wordt gecom- gebruiks- en verbruiksmaterialen. tal leerlingen. De krimp heeft als ge- Leerlingaantallenpenseerd.Daarnaast kan er sprake zijnvolg dat er voortdurend gezocht moet VAN DE FINANCINvan (tijdelijke) boventalligheid in deVeelal gebruiken scholen lokalen dieworden naar creatieve oplossingen om3.2personele bezetting. Door goed en tijdigniet meer door het rijk bekostigd wor- enerzijds te blijven zorgen voor kwali- In dit hoofdstuk verantwoorden we de financile situatieStaat van baten en anticiperen op de krimp worden de risi- den. Wanneer het niet mogelijk is omtatief goed onderwijs en anderzijds omvan Ambion. Het geeft de belangrijkste financile gege- lasten en balanscos tot een minimum beperkt. En vanbetalende externe medegebruikers c.q.Ambion financieel gezond te houden.vens weer en is los van de jaarrekening te lezen. Allereerst de maatregelen die onder andere wordthuurders te vinden, dan worden lokalenIn de meerjarenbegroting 2023-2026gaan we in op de ontwikkelingen in meerjarenperspectief,Staat van baten en lastengenomen is het hanteren van de T=0afgesloten, met navenant lagere ener- is rekening gehouden met de geprog- daarna volgen de baten en de lasten en de balans. Tot slot systematiek bij de (meerjaren) forma- gie- en schoonmaakkosten. Ook wordennosticeerde daling van het aantal leer- komt de financile positie van het bestuur aan bod.tieplanning voor de komende jaren. Ditde kosten van schoolbestuurlijk on- lingen en de daarmee samenhangende3.3betekent dat wijzigingen in het aantalderhoud dan lager. Deze besparingenformatieve krimp. Financile positieKengetallen 46 47'