b'Verwijzing naar het voortgezet onderwijs moederschool is verbinding houden met de schoolWe hebben herstelopdrachten met vertrouwenOudertevredenheid Onderwijsachterstandenbeleid steuningsplan voor 2018-2022/2022-2026 binnen Onze scholen hebben gehoor gegeven aan dein de eigen wijk en het verwerven van een plaats inontvangen voor het aanbod Fries en Burgerschap.In de periode november 2022 t/m maart 2023Vanuit onderwijsachterstandenbeleid zetten wijhun eigen beleid voor passend onderwijs.oproep van de minister van Onderwijs, Cultuur ende sociale omgeving in hun eigen wijk. De leerlin- Voor de tekortkoming van het aanbod Fries heb- wordt de oudertevredenheidspeiling afgenomenonder andere in op het versterken van de taalont- Passend onderwijs krijgt binnen Ambion boven-Wetenschap om kansrijk te adviseren. Dit bete- genaantallen fluctueren. In het voorjaar van 2022ben we tot 1 juni 2022 de tijd gekregen om aan dedoor de scholen.wikkeling van het jonge kind. Het afgelopen jaarschools beleidsmatig invulling met de doorontwik-kent dat scholen op basis van een optimistischekregen we te maken met een grote toestroom vanherstelopdracht te voldoen. Dit is gelukt. In juni ishebben wij op een aantal scholen genvesteerd inkeling passend onderwijs 2018-2022. Het beleid inschatting van wat leerlingen kunnen bereiken,ontheemden uit Oekrane. We hebben alle nieuwko- de tekortkoming door de inspectie opgeheven.Nationaal Programma Onderwijs het verrijken van het taalaanbod door middel vanvoor de komende jaren staat beschreven in het het schooladvies hebben bepaald. Met kansrijkmers in de gemeente Heerenveen kunnen opvangen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Weten- spelbegeleiding. Scholingen en collegiale consulta- plan Passend onderwijs Ambion 2023-2027. Op adviseren krijgen leerlingen de kans op het voort- De waardevolle feedback van de inspectie ge- schap heeft in 2021 het Nationaal Programmaties zijn hierbij ingezet. Op een aantal scholen zijnweg naar inclusiever onderwijs. Het beleidsplan gezet onderwijs te laten zien wat ze kunnen. Onze regionale nieuwkomersvoorziening in Joure isbruiken wij om de kwaliteitszorg binnen AmbionOnderwijs (NPO) gelanceerd. Dit programma isnadere afspraken gemaakt rond de warme over- is in 2022 tot stand gekomen na het voeren van gehuisvest in de cbs E.A. Borgerschool. Alle nieuw- verder te versterken. De conclusie van de inspec- bedoeld voor herstel en ontwikkeling van het on- dracht van de peuteropvang naar de basisschool.mooie en boeiende gesprekken met leerkrachten, komers in de regio Joure, hebben we vanaf meiteurs, dat iedereen zich binnen Ambion verant- derwijs tijdens en na corona. In het voorjaar vanExtra ondersteuning voor de jonge kinderen kanintern begeleiders, gespecialiseerde leerkrachten, 2022 vier dagen per week onderwijs geboden inwoordelijk voelt voor het verbeteren van de kwa- 2021 heeft elke school een zorgvuldige schoolscandaarmee eerder opgestart worden.orthopedagogen en schoolleiders van Ambion. We de Schakelklas Joure. Daarnaast bieden we nieuw- liteit, stimuleert ons om de ingeslagen weg naargemaakt. De schoolscan en de mogelijke inzet vanhebben gesproken over de doorontwikkeling pas-komers, die langer dan een jaar in Nederland zijn,een onderzoekende cultuur vanuit vertrouwen enhet NPO is met de directeur en intern begeleiderDe middelen ter bestrijding van onderwijsach- send onderwijs in de afgelopen jaren. Over wat het een dag per week extra taalondersteuning in onzeverbinden te vervolgen. van elke school van Ambion besproken met deterstanden zijn op maat verdeeld volgens onzebeleid passend onderwijs tot nu toe heeft opge-Taalklas Joure, gehuisvest in obs de Twa Fjilden.Wij hebben veel aandacht voor de kwaliteit van debeleidsadviseur onderwijs en een externe deskun- uitgangspunten beleidsrijk begroten. Vanaf 2023leverd voor onze leerlingen en hun leerkrachten. scholen waarvan we nog niet tevreden zijn overdige. Op basis van de gesprekken is per schoolworden de middelen verdeeld naar brinnummer.Ook zorgen en ingewikkeldheden in het dagelijks Internationalisering de resultaten van taal en rekenen. De komendeeen passende inzet van NPO-middelen bepaald.Hiermee verhelderen we de beschikbare middelenwerk zijn op tafel gelegd. De afgelopen jaren heeft Op alle scholen van Ambion is gericht aandachtjaren gaan wij met nog meer focus werken aanvan de scholen om uitvoering te geven aan hethet auditteam van Ambion alle scholen bezocht. voor Wereldburgerschap. Kennismaken met kin- het verbeteren van deze leerresultaten. Dit doenDirecteuren hebben bij het opstellen van hetonderwijsachterstandenbeleid.Dit heeft veel informatie opgeleverd over de ont-deren in andere landen met behulp van digitalewij door het maken van een sterke analyse op deschoolprogramma gebruik gemaakt van de dia- wikkeling van passend onderwijs op de scholen. middelen, maakt hier standaard onderdeel van uit.scholen en een meer doelgericht plan van aanpak.loog binnen het team, met leerlingen, met oudersIn het schoolplan 2023-2027 worden de doelen vanDeze informatie is meegenomen in het beleidsplan. Onderwijs aan nieuwkomers Op drie scholen wordt sinds 2020 gewerkt met heten de beleidsadviseur Onderwijs. De MR van dehet onderwijsachterstandenbeleid in een aparteHet beleidsplan staat in nauwe verbinding met het Ambion, CBO Meiln en de gemeente Heeren- International Primary Curriculum.Interne audits scholen heeft instemming verleend aan de opge- paragraaf opgenomen. Hiermee versterken we deondersteuningsplan 2022-2026 van ons samen-veen/De Fryske Marren willen nieuwkomers eenAmbion is steeds bezig om de onderwijskwaliteitstelde schoolprogrammas. Scholen zetten onderkwaliteitscyclus m.b.t. de interventies die de scho- werkingsverband passend onderwijs Friesland goede start bieden en een stevige basis. Taalver- Inspectiewaar mogelijk te verbeteren. Daarom organiserenandere in op: scholing (begrijpend lezen en reke- len doen, die bijdragen aan kansengelijkheid. Vanaf21.01 en de landelijke adviezen en opdrachten met werving en welbevinden zijn voorwaardelijk omIn februari 2022 hebben wij de rapportage ontvan- we op alle scholen audits. In 2022 hebben we opnen), uitbreiding interne begeleiding, extra inzet2023 komen de scholen met een achterstandsscorebetrekking tot passend onderwijs. Daarin staat de optimaal te kunnen profiteren van het onderwijsgen van het vierjaarlijkse bestuurlijke onderzoekzeven scholen audits gehouden: OBS Tjonger- groepsvorming en weerbaarheid, extra onderwijs- bij elkaar om resultaten van het onderwijsachter- beweging richting inclusiever onderwijs centraal. op onze reguliere scholen en om te integreren indoor de inspectie van het onderwijs. De inspectieschool, OBS Albertine Agnesschool, Samenle- assistenten en het splitsen van groepen.standenbeleid met elkaar te bespreken.Dit alles heeft geleid tot 6 ambities op weg naar de maatschappij.heeft Ambion beoordeeld met:vingsschool De Feart, OBS De Schakel, OBS Deinclusiever onderwijs waar we de komende jaren Boarne, OBS Sevenaerschool en OBS Wester- Onderdeel van het NPO is de subsidie Inhaal- enPassend onderwijs mee aan de slag gaan. Hiermee willen we de vol-Met de regionale nieuwkomersvoorziening in Hee- BKA1:BKA2:BKA3:marskoalle. De bevindingen van het auditteamOndersteuningsprogramma, Extra Hulp voor deOp provinciaal niveau wordt voor Passend onder- gende stap zetten in het versterken van zo thuis renveen, gehuisvest op obs de Optimist, bieden weVisie,UitvoeringEvaluatie,zijn verwerkt tot een rapportage die is besprokenKlas en de subsidie Nieuwkomers 1e, 2e, 3e enwijs samengewerkt met andere schoolbesturen innabij mogelijk aanbod passend onderwijs aan alle nieuwkomers de kans om uit te stromen naar hetambities enen kwaliteits- verantwoordingmet de schoolteams. Een plan van aanpak voor4e jaar in Nederland. De interventies vanuit dezehet Samenwerkingsverband Passend Onderwijsleerlingen. Met de focus op kwalitatief goed onder-voortgezet onderwijs op een niveau dat past bijdoelen cultuur en dialoog de doorontwikkeling van de onderwijskwaliteit issubsidies (bekostigd vanuit het NPO) hebben eenFriesland. De schoolbesturen van het samenwer- wijs en een effectieve ondersteuningsstructuur. hun capaciteiten. De leerlingen (6-13 jaar) gaan 4besproken met de voorzitter van het College vanduidelijke plek gekregen in het schooljaarplan.kingsverband geven uitvoering aan het onder Op weg naar inclusiever onderwijs! dagen naar de Schakelklas en 1 dag per week naarVOLDOENDE GOED VOLDOENDE Bestuur, de beleidsadviseur onderwijs, de direc-de moederschool. Het doel van het bezoek aan deteur en intern begeleider. 24 25'